PSMU na Hukvaldech – 9. 6. 2018

Článek Milana Bátora – 9.6.2018

https://www.ostravan.cz/48909/patecni-vecer-ve-viru-hudby-na-hukvaldech-janacek-a-martinu-v-ostrave-divoka-jazzova-jizda/

Pěvecké sdružení moravských učitelů zazpívalo na hradě Hukvaldy. Proslulý mužský sbor s více než stoletou tradici na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka vystoupil v ryze českém programu z děl Pavla Křížkovského, Antonína Dvořáka, Josefa Bohuslava Foerstera, Bohuslava Martinů a Leoše Janáčka.

Stromy v hukvaldské oboře jsou prastaré a mnoho z nich je ponecháno svému osudu i po smrti. Uschlé, ale stále stojící solitéry můžete potkat cestou pěšky na hukvaldskou zříceninu. Zcela jistě pamatují, když kolem nich chodíval i Leoš Janáček, který na svůj rodný kraj nedal dopustit a až do konce života s ním udržoval čilý osobní kontakt. Hukvaldská motta přivítala v 18 hodin Pěvecké sdružení moravských učitelů. Sbor, který provází umělecká aura podobně jako v případě slavného skladatele. Je to dáno především skvělými sbormistry, kteří za nepřerušenou kontinuitu PSMU dbali na špičkovou přípravu, kvalitu nácviku i provedení a uměleckou přesvědčivost repertoáru. Po dlouholetém skvělém vedení Lubomíra Mátla PSMU převzal jeho žák Jiří Najvar, který navázal na letitou strategii.

Prvním autorem, kterého PSMU zaplněnému hledišti hukvaldské motty zazpíval, byl Pavel Křížkovský. Rodák z Holasovic u Opavy je osudově provázán s rodinou Leoše Janáčka. Právě jemu v mládí zprostředkoval Janáčkův otec Jiří místo fundatisty v Opavě, kde také později studoval. A jak známo, Křížkovský se později odvděčil, když pomohl malému Leošovi.

Pěvecké sdružení moravských učitelů. (Foto: Svatopluk Lév).

Sbory RozchodnáOdpadlý od srdca a Šatečka Pavla Křížkovského zazpíval PSMU skvěle. Jiří Najvar se prezentoval jako velmi zkušený sbormistr, udával nástupy jistým, pevným a srozumitelným gestem. Intonace jednotlivých hlasových skupin byla přesvědčivá od nejnižších basů po falzetové výšky v tenorech. Co však dělá tento sbor jedinečným, je jeho unikátní, semknutý výraz. Využití hlasové barvy a způsob artikulace společně s tempovými a dynamickými změnami byly v každé skladbě adekvátní hudebnímu i slovnímu obsahu písně.

Jednotlivé zdůraznění nálad znělo přirozeně, bez afektu a mnohde také překvapilo zřetelnou hravostí, s níž byly sbory šarmantně i důmyslně zakončeny. PSMU disponuje velice širokým rejstříkem výrazových prostředků, které zřejmě nejvíc zapůsobily ve sborech Leoše Janáčka: největší dojem zanechal skvěle zazpívaný Kantor Halfar i senzitivní přídavek Láska opravdivá. Interpretace PSMU má neodolatelné kouzlo a je na hony vzdálena mechanickému reprodukování. Moravští učitelé jsou zpěváci zkušení, ví, co chtějí a ví, jak toho dosáhnout.

Pěvecké sdružení moravských učitelů. (Foto: Svatopluk Lév).

Protože tento sbor sleduji dlouhodobě, nemohu nevyjádřit osobní potěšení z toho, jak kompaktně na mne jejich vystoupení na Hukvaldech zapůsobilo. Současně s tím registruji, že tenory v současnosti zpívají s větším přehledem a menší afektovaností ve vysokých polohách, sbor současně stále disponuje neobyčejně lahodnými a průraznými basy. Celková vyváženost sborového čtyřhlasu je prokreslená a optimálně vyvážená, což se projevilo nejen v Janáčkovi, ale i v Dvořákově Zavedeném ovčákovi i Foersterových náročných sborech.